The Guardians startsida har en seriös och tilltalande formgivning som ger läsaren ett stort utbud av nyheter.
Materialval
Enligt The Guardian själva är de en global nyhetsorganisation som levererar orädd, undersökande journalistik – som ger röst åt de maktlösa och håller makten till svars. I en pressrelease från 2021 kan vi läsa att de har nått ut till över 2 miljarder unika webbläsare med nästan 20 miljarder sidvisningar under året, vilket gör dem till en världsledande engelskspråkig nyhetssajt.
När jag som besökare går in på theguardian.com visas startsidan med valet News/World. I vänster spalt ses rubrikerna Headlines och Spotlights. Under dessa rubriker finns ett brett samlat utbud av världens huvudnyheter, alla kategorier, följt av Sport, Corona, Climat, Opinion, Lifestyle och mycket mer. Sidan visar på en bredd av nyheter, podcast, videos, live uppdateringar av händelser och interaktionsmöjligheter via bland annat Tip us off.
Som besökare av en global nyhetssajt saknar jag inget. I stället blir jag glad över att slippa skvallerreportage, pop-upp annonser och lockande sensationsrubriker som länkar till icke relevanta nyheter. Jag tycker som Söderström (2018, s. 63) att dessa ”lockande” länkar är tidstjuvar och bör undvikas.
”Vår oberoende ägarstruktur innebär att vi är helt fria från politiskt och kommersiellt inflytande. Endast våra värderingar bestämmer vilka berättelser vi väljer att täcka – obevekligt och modigt.”
Katharine Viner, chefredaktör.
Målgrupp
The Guardian riktar sig enligt Reference.com undersökning för papperstidningar, till den välutbildade, relativt unga, övervägande manliga liberala läsaren i och runt London. Genomsnittsåldern för läsaren är 44 år och 52% av läsarna är män. Enligt samma källa är läsarens intresse, i första hand, politik, utställningar och internationella nyheter.
Jag har inte lyckats hitta likvärdiga uppgifter för nättidningen och har därför valt att granska The Guardians mest lästa artiklar, på den internationella nyhetssajtens startsida, under sju dagar. Resultatet visade att internationella nyheter, corona och klimat ligger i topp. Under dessa dagar har jag även konstaterat att The Guardian möter upp vad läsaren efterfrågar på ett bra sätt.
The Guardians erbjuder även fyra olika geografiska val för visning av nyheter (se huvudbild). Detta ger läsaren möjlighet att anpassa nyhetsutbudet på startsidan efter sitt eget önskemål. Det ger även The Guardian möjlighet att målgruppsanpassa sitt nyhetsmaterial.
Struktur
Sajten är byggd på ett hierarkiskt vis med startsida, kategori- och subkategorisidor. Huvudmenyn har fem väl synliga kategorival News, Opinion, Sport, Culture, Lifestyle, dessa kategorier har även tilldelats en färgkod. Färgkoden återfinns i rubriksättning och länkar för respektive kategori, vilket skapar en bra igenkänning och underlättar orienteringen på sajten. Under varje kategori finns ett flertal subkategorier som visas när besökaren klickar på More. Dessa subkategorier återfinns även i grått under kategorivalen, vilket ger fler ingångar till samma innehåll.
Huvudmenyn finns med på samtliga sidor men försvinner när läsaren scrollar ner på sidan, vilket gör att man tappar möjligheten att ta sig tillbaka eller vidare på ett smidigt sätt. Länkstrukturen kan till en början kännas övermäktig men klarnar under användandets gång.
Bilder
Bilder som visas på respektive kategoris startsida är relevant, håller bra kvalité och hjälper till att rangordna nyheter genom att ha olika storlekar. Bilden återfinns även tillsammans med rubrik och ingress i början av artikeln, vilket skapar igenkänning. Samtliga bilder som återfinns i artiklar har en tillhörande bildtext eller ett citat.
Podcast, video, multimedia
I den nedre delen av startsidan ges läsaren tillgång till både multimedia, podcast och videos. Innehåll och mängd av utbud varierar beroende på vilken geografiskt val som gjorts. Den första videon för den internationella sajten visar korta klipp med journalister som berättar om vad som driver dem att göra vad de gör. Smart och tilltalande marknadsföring för The Guardian som skapar trovärdighet.
I bilden ovan visas startsidan med tillhörande artikelsida.
Formgivning
Formgivningen är enkel, lättöverskådlig, stilren och genomtänkt. Huvuddelen är i sin enkelhet, tydligt markerad i avvikande blå och gul färg, som skiljer sig markant från den övriga sidans utseende. Sidorna avslutas på samma sätt som den börjar vilket ger en bra inramning.
Sidorna är genomgående uppbyggda efter ett femspaltssystem. På start- och kategorisidorna förstärks indelning av linjer och svaga plattor, vilket skapar strukturerar till sidan som annars skulle ha kunnat uppfattas rörigt.
Den första spalten till vänster innehåller kategorinamn, datum för när artikeln publicerats och möjlighet för läsaren att enkelt dela artikel via Facebook, Twitter eller via mejl. Ibland finns även en länk till relaterad artikel, journalistens namn och möjlighet att kommentera artikeln. Annonser återfinns ofta i den högra spalten men är väldigt diskreta och stör inte intrycket av en stilren och genomtänkt formgivning.
The Guardian använder sig av två typsnitt. Till brödtext används en serif och till rubrik, ingress och författarnamn används en fet variant av samma typsnitt. Bildtexter är i sanserif vilket gör att de skiljer sig åt på ett tydligt sätt. Text som inte har kategorifärg använder en grå färg och är aldrig mer än tre spalter bred, vilket ger en lättläst text som är behagligt för ögat att läsa.
Text
Texten i artiklar inleds i många fall med en anfang i samma färgkod som tillhörande kategori, vilket återigen hjälper läsaren att orientera sig. Dispositionen är vad jag uppfattar, enligt Söderström (2018, s. 125) ”det viktigaste först” och skrivna med korta styckesindelningar som i ett fåtal fall bryts av med en bild eller citat. Artiklarna skulle vara lättare att läsa och navigera i om texten hade delats upp med underrubriker.
Rubriker och länktexter
Enligt Söderström (2018, s. 113) ska rubriken ”skapa en läsare”. Rubriksättningen i The Guardian är tydlig och tillsammans med färgkodning och en kort ingress ger det en bra inblick i vad läsare kan förvänta sig. Färgkodningen som används i den första delen av rubriken styrs av vilken kategori artikeln tillhör, vilket förtydligar ytterligare. De långa rubrikerna är skrivna på ett sådant sätt att de kan förkortas på kategorisidan, utan att tappa sin mening eller intresse.
Länkar ligger i löptext och följer samma färgkodning som rubrik. Enligt Söderström (2018, s. 77) är länkar i text inte längre något problem. I stället ger det här ett intryck av att texten är skriven och baserad på ett grundligt researcharbete. Att länken öppnas i samma flik är dock störande och gör det svårt att hitta tillbaka till originaltexten.
Övriga synpunkter
The Guardian – Available for everyone, funded by readers
Denna text står skriven i huvudet på The Guardians nyhetssajten med en uppmaning om att bidra eller prenumerera. Efter att ha surfat runt och besökt en mängd artiklar har jag upptäckt att ”tillgängligt för alla” stämmer. Jag får som icke betalande tillgång till samtliga artiklar utan några som helst restriktioner. I slutet av några artiklar blir jag upplyst om hur många artiklar jag besökt, från var besöken har skett och uppmanas återigen, på ett mycket vänligt sätt, att ge ett bidrag. Att jag som läsare kan bidra utan att binda upp mig ger mig ett val som är tilltalande.
Omdöme 7 av 10
Jag ser The Guardian som en seriös, trovärdig och modern nyhetssajt, som lever upp till sitt löfte om att leverera globala nyheter. Jag slipper störande annonser och ges möjlighet att läsa, höra, se nyheter och reportage via olika kanaler. Betyget dras ner av långa artiklar utan mellanrubriker och länkar som inte öppnas i eget fönster.
Källor:
Söderström, Jonas (2018). Inte så jävla krångligt: praktisk handbok i att skriva för digitala medier. Stockholm: Karneval förlag.
Who Is the Target Audience of The Guardian Newspaper? https://www.reference.com/world-view/target-audience-guardian-newspaper-d82394beddc67c7, hämtad 2021-10-14
Senaste kommentarer